Menu

Interview met Lotte - Engineer InMotion, Project Refueling

 

Je bent onderdeel van een ontzettend innovatief project op het gebied van electrisch rijden, het project Electric Refueling. Kun je hier iets meer over vertellen?

InMotion is een studententeam dat werkt aan een elektrische race auto voor langeafstanden. De focus hierbij ligt op het verminderen van de laadtijd. Wij willen Electric Refueling behalen, namelijk even snel laden als dat je brandstof zou tanken. Door te laten zien dat de laadtijd korter kan, willen we het obstakel voor consumenten om een elektrische auto te kopen verkleinen.

Momenteel kan het batterijpakket van onze raceauto, The Revolution, binnen 12 minuten worden opgeladen. Maar elk jaar werkt er een nieuwe groep enthousiaste studenten aan dit project om deze tijd verder te verminderen. Ook ik mag daar dit jaar onderdeel van zijn.

 

Jullie hebben de ambities om deel te nemen aan de 24 uur van Le Mans met de volledig elektrische lange – afstands auto. Zal jij hier zelf ook bij zijn en zo ja, wat verwacht je ervan?

Aangezien we een studententeam zijn waar elk jaar nieuwe leden fulltime aan het project werken, zal ik er dan zelf niet meer bij zijn als fulltime lid. Het zal dan ook niet aan mij zijn om die race voor te bereiden en mee uit te voeren. Echter zijn er nog veel oud-leden betrokken bij het team. Ik zal ook zeker betrokken blijven, om nieuwe leden te helpen waar nodig. De 24h van Le Mans zal ik dus gewoon als toeschouwer bekijken, maar natuurlijk wel juichend voor InMotion.

Waarom heb jij destijds voor een technische studie gekozen?

Ondanks dat ik werktuigbouwkunde heb gestudeerd ben ik nu Electrical Engineer voor het team. Werktuigbouwkunde is heel breed en ik heb tijdens mijn studie ontdekt dat ik vooral regeltechniek interessant vond. De functie van Electrical Engineer binnen InMotion paste hier beter bij.

Ik koos destijds voor een technische studie, omdat mij dit een perfecte balans leek tussen de praktische wereld en de wiskundige berekeningen daarachter. Zoals ik al zei, is vooral werktuigbouwkunde een hele brede studie. Aan het begin had ik vooral een algemene interesse in techniek. In de studie komen er heel veel verschillende onderwerpen en principes aan bod. Hierdoor heb ik me verder kunnen oriënteren welke tak binnen de techniek ik nu echt interessant vindt en in die richting ben ik me verder gaan verdiepen.

Merk jij nog iets van de stereotypering dat de techniek echt een mannenwereld is?

Over het algemeen ben ik altijd een van de weinige meiden geweest binnen mijn studie, maar nu ook binnen InMotion. Ik heb me, vooral binnen groepswerk, soms meer moeten bewijzen dan mijn mannelijke studiegenoten. Ik denk dus helaas dat het nog niet helemaal verdwenen is, maar ik heb er ook niet heel veel last van gehad. Zolang je je eigen ding blijft doen komt het wel goed. Ik denk ook zeker dat het steeds meer zal verdwijnen, doordat er meer vrouwen voor de techniek kiezen.

De instroom van meisjes in technische studies is nog relatief laag. Wat zou jij willen zeg aan jongeren die nog twijfelen of een technische studie – en baan in de techniek wel iets voor hen is?

Voor mij staat techniek voor de ideale combinatie tussen praktijk, theorie en creativiteit. Als je twijfelt over een technische studie, ga zeker langs opendagen en verdiep je erin. Je zult gauw merken dat er zo veel opties zijn en dat er altijd wel iets geschikts tussen zit. Soms is het op jongere leeftijd nog moeilijk te bepalen wat je nu echt leuk vindt. Maar als je een brede technische interesse hebt, wees niet bang dat je de verkeerde keuze maakt. De basis is vaak hetzelfde en er zijn nog zo veel kansen om je later verder te verdiepen in een bepaald vakgebied dat je interessant bent gaan vinden.

Als laatste, laat je vooral ook niet tegenhouden door het feit dat het nu nog een mannenwereld is, ook daarin zul je je plek vinden.