Jongeren en techniek; een interview met Roland Scharloo van Focus Beroepsacademie in Barendrecht.
Een belangrijk onderdeel van het verhogen van de instroom van technische talent én natuurlijk vrouwen in de techniek, is vroeg beginnen.
– Vroeg beginnen met het creëren van bewustwording voor de techniek.
– Vroeg beginnen met het enthousiasmeren van de jongeren.
– Vroeg beginnen met het laten zien dat techniek overal is en het ontzettend veel mooie kansen kan bieden voor jongeren.
Op deze manier werken wij gezamenlijk aan een hogere instroom van jongeren in technische studies.
Wij spraken Roland Scharloo, sectieleider techniek op de Focus Beroepsacademie, over hoe zij al vroeg jongeren in aanraking laten komen met techniek.
Wat is jullie visie met betrekking tot jongeren en techniek?
Focus Beroepsacademie in Barendrecht zet techniek op de kaart door onze missie in alle leerjaren in de praktijk te brengen.
Alle leerlingen van Focus Beroepsacademie moeten op hun eigen manier, een positieve ervaring hebben met techniek.
Aan deze missie liggen veel ideeën ten grondslag. Techniek is overal om ons heen, alleen wordt dat niet altijd zo ervaren. Door de leerling te laten zien waar de techniek zich bevindt en te koppelen aan hun wereld verandert hun zienswijze. Techniek kan je best kaderen maar dat kader is wel veel groter dan veel mensen vaak denken. Een positieve ervaring met techniek hoeft niet met een hamer en zaag te zijn. Dit mag ook gerust met een zorg robot of foodprinter. Het belangrijkste is dat vooringenomen stellingen of overerfde denkbeelden door positieve ervaringen gaan wankelen en veranderen. Hiermee leggen we de weg open voor de nieuwe generaties technici.
“Op hun eigen manier” klinkt heel breed maar hiermee wordt bedoeld dat de verkenning in techniek door de leerling zelf gestuurd wordt. Het gepersonaliseerd leren dat het onderwijskundig hart vormt van Focus Beroepsacademie biedt daarvoor de ruimte. De technische invulling in de onderbouw kenmerkt zich door keuzevrijheid en door het realiseren van zelf bedachte ideeën. Wat de leerling onderweg tegenkomt is vaak nog belangrijker dan het eindproduct. Het gaat om de ervaring! Het creëren van deze omgeving is nu in ontwikkeling en begint vorm te krijgen. Er is nog een hoop te doen maar dat is ook juist leuk. Een leerling uitdagen is ook jezelf uitdagen.
Op welke manier laten jullie de leerlingen in aanraking komen met de techniek?
In de bovenbouw bieden we vanaf komend schooljaar een aantal technische keuzevakken aan uit verschillende disciplines. Leerlingen kunnen nu lassen, meubel-maken en fietsentechniek toepassen. Deze keuzevakken kunnen door alle leerlingen in een leerjaar gekozen worden. Het maakt dus niet uit of een leerling bijvoorbeeld voor het horeca, bakkerij en recreatie profiel heeft gekozen of voor het profiel product en dienstverlening. Iedereen mag alles kiezen.
Wij gunnen iedere leerling een positieve ervaring met techniek. We stimuleren leerlingen om zich technisch te ontplooien. En dat is merkbaar. Uit eigen ervaring maakte ik mee dat een vierde jaars meisje aan de slag ging met een werkstuk en ineens riep “ik kan dit”. Dat is fantastisch om mee te maken. Maar we willen niet dat ze deze ervaring pas in de bovenbouw hebben. Ook in de onderbouw merken we, door de nieuwe aanpak dat de meiden lol krijgen in techniek. Het mooie is dat het met regelmaat de meiden zijn die de mooiste werkstukken maken.
Hoe zie jij de rol van de docenten in het enthousiasmeren van de jongeren voor de techniek?
Ik ben van mening dat een docententeam het sterkst is en zijn vak het sterkst uitdraagt als deze een afspiegeling is van de maatschappij. Ons team bestaat uit technisch onderwijsassistenten en docenten. We prijzen we ons gelukkig dat we bij fietstechniek een vrouw hebben als technisch onderwijs assistent. Momenteel hebben we een vacature voor een docent en technisch onderwijs assistent in de techniek sectie en hopen dat er ook vrouwen op reageren! Een goede techniekvrouw in ons team zou fantastisch zijn.